Bekkenklachten

Bekkenklachten kunnen ontstaan door verschillende factoren. Overbelasting, een verkeerde (werk)houding of manier van bewegen (door overcompensatie) zijn bijvoorbeeld oorzaken van klachten. Daarnaast kan pijn in de bekkenstreek voorkomen gedurende of na de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap maakt het lichaam het hormoon relaxine aan waardoor het bekken zich aanpast voor de geboorte.

Bekkenklachten ontstaan tevens vaak door de ongelijke houding van het bekken ten opzichte van bijvoorbeeld buik- of rugspieren. Wanneer deze spieren verslappen kan bekkeninstabiliteit optreden en heupklachten ontstaan.

Symptomen bij bekkenklachten

Bekkenklachten kunnen gepaard gaan met pijn in onder andere de liesstreek, bilspieren, in de lage rug, het schaambeen en stuitje. Overige veel voorkomende symptomen zijn:

• Pijn bij plotselinge bewegingen
  • Een gevoel van ‘zwaarheid’ in de benen
  • Pijn tijdens de menstruatie
  • Startpijn na een periode van inactiviteit (bijvoorbeeld tijdens het opstaan)
  • Niet kunnen balanceren op één been.

Behandeling

In de behandeling staat het verbeteren van de stabiliteit centraal. Bij bekkentherapie richten wij ons op de asymmetrie tussen het bekken en de lage rug en beenspieren. Door de rugspieren te versterken, kan de balans herstellen en kunnen de klachten verminderen.

De therapie kan een combinatie zijn van mobilisaties door de fysiotherapeut, oefeningen die u thuis kunt doen of bewuster op uw houding te letten. Onze fysiotherapeuten maken met u inzichtelijk welke factoren een rol spelen in het ontstaan van de bekkenklachten en stellen dan samen met u een behandelplan op.

Mocht u bekkenklachten hebben of meer informatie willen hebben over preventie neem dan gerust contact met ons op of maak direct online een afspraak.