Triggerpoint therapie en dry needling

Wanneer spieren overbelast zijn, kunnen er triggerpoints ontstaan. Dit zijn kleine samentrekkingen in de spieren ter groote van een speldenknop die verhard aanvoelen en pijnlijk zijn wanneer er druk op uitgeoefend wordt. De knoop in de spieren is een pijnpunt die een uitstraling naar, of afgeleide pijn bij andere spieren triggert. Dit wordt ook wel myofasciale pijn (MPS) genoemd omdat het pijn in het spier- en bindweefsel betreft.

Triggerpoints kunnen naast pijnklachten andere klachten geven, zoals verminderde spierkracht, spierverkorting, tintelingen, duizeligheid, wazig zien, transpiratie en koude handen en/of voeten. Hoewel myofasciale pijn veel voorkomt en in alle spieren kan ontstaan, komt deze overwegend vaak voor in de nek, schouders (monnikskapspier) de rug en heupen. Deze ontstaan met name door veelvuldig herhaalde bewegingen, verkeerde houding, stress of trauma’s (plotselinge overbelasting van spieren). Over het algemeen geldt: hoe langer de periode tussen het ontstaan van de klachten en het begin van de behandeling, des te groter het aantal benodigde behandelingen.

DRY NEEDLING

Bij de behandeling van myofasciale pijn past de fysiotherapeut triggerpointtherapie toe en kan daarnaast gebruik maken van dry needling. Deze middelen zij er op gericht normaal spiergedrag te stimuleren en de myofasciale triggerpoints te inactiveren. De doorbloeding van spieren zal hierdoor beter worden en de opgehoopte afvalstoffen zullen verdwijnen. Triggerpoints worden aangeprikt met een naaldje waardoor de spieren snel ontspannen. Bij de behandeling gebruiken wij 1 naald en brengen wij geen vloeistoffen in de spier. Dry needling is een zeer effectieve behandelmethode die vaak leidt tot een snelle vermindering van pijnklachten.

Dry needling is overigens géén acupunctuur. Acupuncturisten hebben een andere opleiding, zienswijze en streven andere behandeldoelen na. Inmiddels wordt dry needling door de beroepsvereniging (KNGF) erkend als een behandeling binnen fysiotherapie

VERDERE BEHANDELING BIJ MYOFASCIAAL PIJNSYNDROOM

Zodra de pijn is verminderd, krijgt u oefeningen mee om de spieren geleidelijk aan meer te belasten. Tijdens de behandeling is er uiteraard ook aandacht voor de oorzaken. Als de pijn een gevolg is van bijvoorbeeld een verkeerde werkhouding, chronische overbelasting of stress, dan is het belangrijk om ook dit aspect aan te pakken, anders is de kans groot dat de klachten terugkeren. Er wordt uitsluitend in overleg en met uw toestemming overgegaan op deze behandelmethode. Hiervoor dient u, voor het starten van deze behandelmethode eerst de informatiefolder te lezen.

WAT ZIJN TRIGGERPOINTS

Triggerpoints zijn lokale, pijnlijke veranderingen in spieren. Mogelijke gevolgen:

• pijn, tintelingen, doof gevoel
  • beperkte beweeglijkheid, verminderde coördinatie
  • kippenvel, zweten, traanogen, koude huid

Als de triggerpoint geïrriteerd raakt of als u erop drukt, veroorzaakt dat pijn, tintelingen of een doof gevoel rond het triggerpoint. Triggerpoints in de nekspieren kunnen hoofdpijnklachten veroorzaken. Triggerpoints op het schouderblad kunnen leiden tot klachten in de gehele arm, bijvoorbeeld bij RSI.

Triggerpointtherapie bestaat uit speciale technieken en massage en dry-needling die de triggerpoints  inactiveren. Ze stimuleren normaal spiergedrag en maken een einde aan de oorzaken die de klachten veroorzaken.

Wilt u weten wat wij met manuele triggerpoint therapie of dry needling voor u kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op of maak direct online een afspraak.