Medical taping bij lichamelijke klachten

Medical taping herstelt pijnlijke spieren

Door tape te plakken op pijnlijke spieren, herstelt het lichaam zich zelf. Maar dat niet alleen. Ook bloedcirculatie, lymfeafvoer en de lichaamstemperatuur varen er wel bij. De basis van het Medical Taping Concept ontstond in de jaren zeventig in Japan en Korea. Daar vonden ze toen al dat beweging en spieractiviteit essentieel zijn om gezondheid te behouden of te herstellen.

Meer dan spierklachten

Spieren zijn niet alleen nodig voor beweging maar ze hebben ook invloed op bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven. Voortbouwend op deze gedachte, zijn  diverse elastische tapesoorten ontwikkeld die de spieren in hun functie ondersteunen, zonder daarbij de beweging te beperken.

Elastisch

De gebruikte CureTape komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid. Er wordt dan ook gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape, waardoor de tape een soort ‘liftende werking’ heeft op de opperhuid.

Medical taping bij fysiotherapie Siccama

Toch conventioneel

Conventionele sporttape beperkt de bewegingsmogelijkheden. Nadeel is dat ze ook de bloedcirculatie en de lymfeafvoer beperken en daardoor herstel vertragen. Er bestaat zelfs kans op afwijkingen van de gewrichten.

Helpen

In het Medical Taping Concept ondersteunt CureTape de weefsels, terwijl de bewegingsvrijheid behouden blijft. CureTape helpt het lichaam bij wat het onder optimale omstandigheden zelf zou doen. De liftende werking zorgt dat de bloedcirculatie en de lymfeafvoer in de huid verbeteren.

Mogelijke effecten van medical taping:

• spierfunctie verbeteren door tonusregulatie
  • belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer opheffen
  • pijndemping
  • ondersteunen gewrichtsfunctie, door
stimuleren van proprioceptie, correcties van de bewegingsrichting
en vergroten van de stabiliteit
  • neuro-reflectoire beïnvloeding

Klachten die met medical taping te behandelen zijn:

• blessures (nabehandeling)
  • ontstekingen of vochtophopingen (oedeem, maar ook haematomen), slechte houding
  • klachten door overbelasting (zoals RSI, tennis- of golfelleboog)
  • hoofdpijn
  • hooikoorts (Lees meer)

Wilt u weten wat wij met medical taping voor u kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op of maak direct online een afspraak.